مجموعه‌ی Call of Duty یکی از بازی‌های معروف و پرفروش دنیا است که درخشش فوق‌العاده‌ای در سبک تیراندازی اول شخص نظامی‌ دارد. جدیدترین نسخه‌ی این بازی به نام Call of Duty: Advanced Warfare، نظر مساعد بسیاری از منتقدین و حتی مخاطبانی که سال‌ها از روند تکراری بازی خسته شده بودند، را جلب کرد.

اوایل نسل پیش بود که اکتیویژن با انتشار یک شوتر نظامی مدرن، انقلابی در این ژانر به وجود آورد. Call of Duty 4: Modern Warfare علاوه بر این‌که تاثیر زیادی بر صنعت گیم داشت، موفقیت‌ تجاری چشم‌گیری نیز به دست آورد. همین عامل سبب شد تا اکتیوژن همه ساله یک نسخه از این مجموعه‌ی محبوب را منتشر کند. عاملی که سبب شد سال به سال شاهد تجربه‌ای تکراری‌تر نسبت به سال قبل باشیم! با این وجود فروش هر عنوانی از این سری کاملا تضمین شده است و ناشر در تمام این سال‌ها تلاش بزرگی برای پیشرفت و بازگشت به روزهای اوج سری انجام نداد. کمبود ایده‌ها سبب شد سربازان زیر آب یا در فضا به هم شلیک کنند، تا بلکه تنوعی ایجاد شود! خوشبختانه امسال استدیوی Sledgehammer Games که اعضای اصلی آن عنوان تحسین شده‌ی Dead Space را خلق کرده‌ بودند، ساخت بازی را بر عهده داشت و توانست با ایجاد تغییرات مناسب، جانی تازه به سری Call of Duty ببخشد و تا حدود زیادی طرفداران را راضی کند. استدیویی که حدود سه سال برای ساخت بازی وقت گذاشته تا بتواند با حوصله و وقت کافی روی ایده‌های خود کار کند. در ادامه به نقد و بررسی عنوان Call of Duty: Advanced Warfare خواهیم پرداخت.

از همان زمان انتشار CoD4:MW بود که بازی‌سازها سعی کردند سرعت زیادی به داستان بازی ببخشند. تا جایی که از نویسنده‌های سریال 24 برای نوشتن سناریوی بازی کمک گرفتند. حال دیگر داستانی سریع و هیجانی عضوی جدا نشدنی از سری CoD است. Advanced Warfare (به اختصار AW) هم مسلما از این رویه پیروی می‌کند و شاهد داستانی جذاب، کوبنده و سریع در آن خواهید بود. به خصوص این‌که سازنده از بازیگر توانمندی چون کوین اسپیسی (Kevin Spacey) در بازی استفاده کرده است.

به جرات می‌توان گفت که همین موضوع خود امتیازی بزرگ برای AW به شمار می‌رود. چرا که تاکنون بازیگری به بزرگی کوین اسپیسی را در یک بازی ویدئویی کمتر دیده بودیم. حضور او کافی بود تا اولین تریلر AW، رکورد پربازدیدترین تریلر در روز اول را به نام خود ثبت کند! در کنار او، حضور افراد توانمندی همچون تروی بیکر(Troy Baker) و گیدئون امری (Gideon Emery)، نقش موثری در روایت قوی و سینمایی بازی داشتند.

 

 

حضور کوین اسپیسی سبب محبوبیت بالای بازی شد به طوری که اولین تریلر AW با حضور وی، به یکی از پربازدید‌ترین تریلرهای روز اول در یوتوب تبدیل شد.

 

داستان بازی از سال 2054 آغاز می‌شود و مراحل مختلف بازی تا چند سال پس از آن را نیز روایت خواهد کرد. شما در نقش جک میچل (Jack Mitchell) عضو نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا مشغول به بازی خواهید شد. بازی طوفانی آغاز می‌شود و لحظه‌ای آرامش نخواهید داشت. نبردی در سئول با نیروهای کره شمالی رخ می‌دهد که در آن دوست صمیمی میچل یعنی ویل آیرونز و سرهنگ کورمک در کنار شما هستند. در انتهای نبرد و در حالی که تیم به اهداف خود رسیده، طی سانحه‌ای دست ویل در Gunship گیر می‌کند و ویل کشته می‌شود. بازی از همان ابتدا نشان می‌دهد که جنگ با کسی شوخی ندارد و قرار نیست تیم سه‌چهار نفره‌ی شما به راحتی لشگر دشمن را قتل عام کند! ویل در مقابل دیدگان میچل از اول خداحافظی می کند و سرنوشت خود را می‌پذیرد! میچل در اثر انفجار دست چپ خود را از دست می‌دهد و از مرگ حتمی نجات پیدا می‌کند. بازی با چنین صحنه‌ی تکان‌دهنده‌ای آغاز می‌شود و شما را غافلگیر می‌کند. میچل به یک سرباز از کار افتاده تبدیل می‌شود و به سوگ دوست خود می‌نشیند. اما در مراسم خاکسپاری ویل، پیشنهادی به او می‌شود که مسیر زندگی‌اش را عوض می‌کند. جاناتان آیرونز (Jonhatan irons) پدر ویل، که مدیر کمپانی بزرگ ATLAS است از میچل دعوت می‌کند تا به اون بپیوندد و شانس دوباره‌ای به او بدهد. به این ترتیب میچل دوباره دست خود را به کمک تکنولوژی پیشرفته‌ی ATLAS به دست می‌آورد و عضوی از کمپانی می‌شود.

 

 


منبع : زومجی