4 تا بازی مخفی کاری HITMAN, Splinter Cell, Thief, Metal Gear Solid چیزی بود که طرفدارای این سبک رو خوشحال میکرد و به آینده امیدوار. همه منتظر هیتمن بودن...

4 تا بازی مخفی کاری HITMAN, Splinter Cell, Thief, Metal Gear Solid چیزی بود که طرفدارای این سبک رو خوشحال میکرد و به آینده امیدوار. همه منتظر هیتمن بودن، بعد از اینکه اومد همه اونو خریدن و آوردن تا بازی کنن اما انگار بدجوری رکب خورده بودن. اون بازی، اونی نبود که دنبالش بودن اونا مخفی کاری اصیل میخواستن نه مخلوط با خشونت. شاید خیلیا بگن تو هیتمن میشه فقط مخفی کاری کرد، خوب درسته منم اینو قبول دارم اما مطمئنا هرکسی هیتمن رو به خاطر مخفی کاریش گرفته دست به اسلحه های سنگین زده و مجبور شده از خشونت استفاده کنه.

خوب هیتمن که بد بود. خدا کنه اسپلینتر سل مخفی کاری اصیل باشه.

2013 اسپلینتر سل هم اومد و همون اتفاقا واسش افتاد. یه افتضاح تمام عیار. یوبی سافت نتونست ژانر مخفی کاری رو به اون چیزی که می خواست برسونه. با آوردن افرادی از مونتریال و 500 میلیون دلار پول ناقابل نتونست کاری از پیش ببره و سودی که میخواست رو به جیب بزنه رو نزد و بازی saint row ازش بهتر کار کرد( با اینکه Saint row هم خراب کرد).

دو سال، دو تا مخفی کاری، دو تا افتضاح. نمره های بد، سود بد، نگرفتن جایزه.

شاید بگین پس بقیه ی مخفی کاری ها کجا هستن؟ من میگم اونا مخفی کاری نبودن. تو بعضی منابع زده Assassin's Creed مخفی کاریه و حتی Watch dogs اما ما اونا رو با اسم مخفی کاری نمی شناسیم گرچه اگه یکم مخفی کاری باشن.

2014 و متال گیر و بازگشت تقریبا باشکوه سولید اسنیک. هر چقدر هم افتضاح بود اما از هیتمن و اسپلینتر سل بهتر بود. البته Konami باید اینو مدیون شخصیت اسنیک باشه و انتظار مردم.

باز هم مخفی کاری با خشونت همراه شد اما قشنگی بازی این خشونت رو از بین برد و شاید هم اینکه دنیای باز بود سوار ماشین و اسب و چیزای دیگه شدن. البته  بگم من سوار ماشین شدن رو دنیای باز نمیدونم. از نظر من Metal Gear, Battlefield, Assassin's Creed, Watch dogs و حتی GTA Vice City دنیای باز نیستن. مثلا Watch Dogs  جایزه ی دنیای باز اصیل رو از IGN گرفت درسته تا یه حدی آزادی داری ولی از نظر من سبک آزادی Sandbox اسمش دنیای باز هستش نه Openworld.فضا تو Watch dogs  کامل طراحی نشده و شاهد مشکلات محیطی هستیم. چون یوبی سافت تا حالا چنین کاری نکرده و چنین فضای بزرگی طرح نکرده و ما انگار تو یه فضا حبس شدیم حتی نمیشه گفت دنیای باز چون دنیامون بسته است. البته GTA V هم همینطوره اما حس نمیشه. تو GTAV گیمر خودشو با کلوب و تنیس و گلف و یوگا و هر چیز دیگه سرگرم میکنه اما تو Watch dogs قشنگ ترین سرگرمی اینه که سر چهار راه واستی و همه چراغا رو سبز کنی و بخندی ولی اینکارو میخوای چند بار انجام بدی؟

از بحث خیلی دور شدیم میریم سراغ مخفی کاری بعدی.

Thief شاید بشه گفت کاملا مخفی کاری بود و دلیلش اینه که تفنگی وجود نداره. Square Enix این قابلیت رو داره که از مخفی کاری جنگی بسازه( مثل هیتمن) ولی به طور خیلی حرفه ای کاری کرده که بیشتر بازی مخفی کاری باشه. کاری که اون کرده اینه که خودش رو بسته و به عبارتی بهتر داستان بازی زمانیه که خشونت با اسلحه های سنگین کمتره و فوقش با شمشیر می جنگیم. Square Enix با انتشار Tomb Raider و thief داره کم کم راه میفته و همینطور که میدونید Tomb Raider 2013 جزو بهترین ها شد.

با اینکه Thief بد نبود اما هنوز هم بهترین بازی مخفی کاری از نظر من نیست و یه جورایی باز هم افتضاحه ولی نه مثل بقیه. از نظر من باید یه جایزه برای بهترین بازی مخفی کاری در نظر گرفته بشه. البته Thief هم یک هفته بیشتر نتونست تو صدر باشه و Titanfall اونو کنار زد و شاید هم خود Thief کنار رفت وقتی هیکل Titanfall رو دید!

به نظر میاد که از اولین بازی مخفی کاری که واقعا مخفی کاری بود تا سال 2013 بازی های مخفی کاری داشتن بدتر می شدن.(مثل اسپلینتر سل یک تا بلک لیست) و از 2014 روند صعودی پیدا کردن و شاید سال های بعدی بازی های بهتری رو ببینیم.

البته سبک های مخفی کاری هم با هم فرق دارن. جاسوسی، نفوذ به یه منطقه با لباس افراد اونجا، دزدی و ...

البته از بازی هایی مثل بتمن هم نباید غافل شد که یه سبک مخفی کاری خوب داره اما کلا Batman2013 با اینکه خوب فروش رفت و خیلی پرطرفداره خیلی فوق العاده نبود.  

به امید اینکه به مخفی کاری توجه بیشتری بشه و بازی های مخفی کاری مثل قدیما باشن.